Vanliga frågor och svar

Här nedan kan du läsa svaren på de vanligaste frågorna som vi på Rotarys Ungdomsutbyte får gällande ettårsutbyte.

Det går även bra att höra av er om ni har några andra frågor!

Hur ansökar jag?

Läs noga igenom vårt informationshäfte som du får tillsammans med ansökningshandlingarna. Beställ tid för tandläkar- och läkarundersökning. Skicka först in registrering och betala in registreringsavgift. Fyll i ansökningarna, så långt det går. Var noggrann! Även om du redan har kontakt med en rotaryklubb, måste du skicka in din ansökan innan klubben intervjuar dig och undertecknar din ansökan.

Kan jag ansöka till Rotarys Ungdomsutbyte trots att jag inte har någon kontakt med Rotary idag?

Javisst, dina föräldrar behöver inte vara medlem i Rotary för att du ska kunna ansöka. Alla sökande blir intervjuade av en rotaryklubb på hemorten.

Varför har ni varierande åldersgränser?

Åldersgränserna är grundade på önskemål eller krav från våra kollegor utomlands. I USA och Kanada vill man inte ta emot ungdomar som har fyllt 18 år. Detta beror på skolsystemen i de olika länderna. I de flesta länder börjar man skolan tidigare än i Sverige, och det gör det i vissa länder svårt att placera inresande ungdomar med jämnåriga klasskamrater. Även om din ålder inte ”stämmer”, kontakta oss så kan vi diskutera olika lösningar.

Jag vill åka, men mina föräldrar vill inte vara värdfamilj åt någon utländsk utbytesstudent. Kan en annan familj ta emot istället?

Ja, det går bra. Däremot rekommenderar vi starkt att din familj blir värdfamilj. Genom att vara värdar delar de då dina erfarenheter av att vara utbytesstudent genom att ha en egen utbytesstudent hemma. Kan dina föräldrar inte ta emot en utbytesstudent ber vi dem hjälpa oss hitta andra familjer i er hemkommun som vill bli värdfamilj. Rotarys ungdomsutbyte är just ett utbyte. Skall du kunna åka kommer en ungdom till oss och till er hemort och då behövs värdfamiljer.

När får jag besked om att jag är antagen som utbytesstudent?

Kort efter intervjun ska intervjuande klubb meddela om de vill sponsra dig, eller inte. Du får besked om vilket land och distrikt du placerats under perioden februari till mars. Besked om ort, familj och skola ska du få senast den 31 maj. Det händer dock ibland att det dröjer lite längre.

Jag har kontakt med en familj i USA där jag vill bo under mitt utbytesår. Går det att ordna?

Nej, vi kan inte garantera att du kan välja en egen familj. Rotary förbehåller sig rätten att utse värdfamiljer själva, därför att det måste finnas en Rotaryklubb i närheten som kan vara värd för dig.

Vad ingår i programavgiften?

Försäkring, administration och utrustning såsom kavaj, pikétröja, visitkort etc. Dessutom får du fickpengar varje månad av mottagande Rotaryklubb i värdlandet, som också ordnar din skolgång och ditt boende.

Vad ingår inte i programavgiften?

En registreringsavgift som du betalar när du ansöker om att bli utbytesstudent. Flygbiljett och transport vid avresan . Kostnader för läkar- och tandläkarundersökning som krävs för ansökan. Kostnader för visum. Eventuella vaccinationer, både i Sverige och i utlandet. Eventuell skoluniform. Pengar för utflykter, extra fickpengar och kläder i utlandet. Flygbiljett och transport vid hemkomst. Eventuell kostnad för att hämta utländsk utbytesstudent vid flygplats.

Kan jag åka till Storbritannien?

Vi har svårt att ordna platser i Storbritannien eller Irland då det är få sökanden från dessa länder som vill komma till Sverige.

Kan jag tillgodoräkna mitt utländska skolår i min svenska gymnasieexamen?

Nej, i de allra flesta fall går det inte. Du har formellt sett studieuppehåll under ditt utbytesår. Fråga din rektor.

Kan man ansöka efter den 30 november?

Ja. Sista ansökningsdag är den 30 november. Inte alla platser fylls då, så vi brukar, i mån av plats, ta emot ansökningar även till den 1 december. Hör av dig så kan du få besked direkt om möjligheterna.

Vad händer med mitt studiebidrag?

Du får själv kontrollera hos CSN (Centrala studiestödsnämnden) om du kan vara berättigad till studiemedel.

Kan jag söka stipendium från Rotary för att klara av programavgiften?

Nej, våra programavgifter är redan subventionerade av svenska rotarianer. Rotary har inget stipendium för studier på gymnasienivå.

Får jag ta körlektioner under mitt utbytesår i USA?

Nej, du får inte köra något motordrivet fordon alls, varken i USA eller någon annanstans.

Jag har hört att man inte får ”dejta” när man är utbytesstudent med Rotary?

Vi vill att våra utbytesstudenter ska lära känna så många människor som möjligt under sitt utbytesår, och att så många som möjligt ska känna utbytesstudenten, och om man ”dejtar” kan det bli så att man väljer bort att knyta andra kontakter.

Jag är en lovande fotbollsspelare på elitnivå. Kan jag få gå på fotbollsgymnasiet i São Paulo?

Vi kan normalt inte tillgodose önskemål såsom till exempel att du blir placerad på särskild ort, särskild skola, får möjlighet att utöva en särskild sport mm. Den mottagande klubben försöker hjälpa dig, så att du kan fortsätta utöva din fritidsaktivitet.