Vanliga frågor och svar

Här nedan kan du läsa svaren på de vanligaste frågorna som vi på Rotarys Sommarutbyte får gällande sommarutbyte. Det går även bra att höra av er om ni har några andra frågor!

Jag vill åka till Kalifornien eller Hawaii med Rotary för att kunna surfa, går det?

Nej, RU-kansliet matchar dig med lämplig familj. Du kan inte välja plats i land eller ställa krav på olika aktiviteter under ditt sommarutbyte.

Jag vill åka på sommarutbyte med min bästa kompis, går det?

Nej, utbytet är familj till familj på ett till ett basis.

Jag vill åka på sommautbyte till England, men ni erbjuder inte det valet, varför?

Det är svårt att hitta lämpliga placeringar i Storbritannien eller på Irland, därför har vi valt att avstå att erbjuda dessa länder.

Min farfar känner en rotarian i New York som säger att jag är välkommen att bo hos dem under sommaren, kan jag det?

Det kan du säkert men inte i vårt program. Sommarutbytet är ett utbyte mellan två familjer på ett till ett basis. Det måste finnas värddistrikt, värdklubbar och värdfamiljer på båda sidor.

Jag har missat att lämna in min registrering och ansökan innan den 31 december, vad gör jag nu?

Du kan kontakta RU-kansliet och fråga om de kan ta emot din ansökan ändå. Du kommer dock att ha begränsade valmöjligheter. Spanien och Italien brukar kunna ta emot sena sökanden men det finns ingen garanti.

Varför erbjuder ni inte utbyten i Australien?

Skolåret på södra halvklotet är omvänt med sommarlov i november till januari. Det innebär alltså problem att skicka och ta emot sommarutbyten både i Australien och i Sverige.

Jag har ordnat en egen värdklubb i Santa Monica i USA, nu säger Rotary i USA nej, vad gör jag?

Det är inte möjligt att gå utanför regelverket om du skall delta i vårt program. Du måste ansöka på det sätt som anges i "Viktiga fakta" och i ansökningshandlingen. RU-kansliet sköter alla kontakter med utlandet innan du fått din placering.

Min pappa är rotarian och hans klubb har fått ett erbjudande om ett utbyte med Albanien kommande sommar, jag är intresserad – Kan jag åka?

Nej, Rotary i Albanien är inte certifierat enligt Rotary Internationals regelverk.

Min mamma har många kontakter med Rotaryklubbar i England och har flera erbjudanden att jag skall få åka på sommarutbyte.

Enslikda Rotaryklubbar i England (eller i andra länder) får inte ingå avtal eller överenskommelser om egna utbyten. Alla kontakter måste gå via värddistrikt eller nationell Rotaryorganisation. Det går inte att göra saker på egen hand.

Varför måste jag ange fem olika landval när jag bara vill åka till Tyskland?

Det finns ingen garanti att du får åka till Tyskland. Det beror på om någon i Tyskland vill åka till Sverige. Det är viktigt att du anger flera landval annars löper du risk att inte få åka någonstans.

Jag har blivit erbjuden att arbeta i en glasskiosk under perioden 1 juli till 31 juli, kan jag delta i sommarutbytet ändå?

Nej, sannolikt inte. Vår erfarenhet är att våra utländska partners vill att utbytet skall vara sammanhängande och att deras student får en vistelse på minst tre veckor i Sverige. Om utbytesperioden är tre plus tre veckor och sammanhängande är det svårt att passa in en sammanhängande period under ditt sommarlov.

Jag är stolt vegan och vill åka till Frankrike på sommarutbyte. Jag har hört att man inte gillar veganer i Frankrike, kommer jag få problem?

Alla Rotarys utbytesprogram har större eller mindre innehåll av socialt och kulturellt utbyte. Om du är vegan skall inte leda till problem, men din omgivning i Frankrike kan ta illa upp. Om du är vegan skall du vara tydlig med det i din ansökan och sedan får Rotary och eventuell värdfamilj ta ställning till det.

Min mamma har en särskild försäkring via sitt arbete som även gäller för familjemedlemmarna. Varför måste jag ha en särskild försäkring via Rotary.

Rotary International har särskilda krav på reseförsäkringar för ungdomar som deltar i organisationens program. Vi godkänner inte andra försäkringar än den vi tecknar för dig i Europeiska ERV på samma sätt som att din utländska kompis måste ha en försäkring som är godkänd av dennes värddistrikt.

Jag är norsk medborgare men jag och min familj bor i Sverige, kan jag ansöka om sommarutbyte genom svenska Rotary?

Ja, inget problem.

I "Viktiga Fakta" står att man måste boka flygresor via CWT i Gävle, måste man det?

Nej, det är bara ett erbjudande. Tänk igenom hur du vill resa och välj ett ressätt där du kan vara flexibel men du får själv boka din resa till utbytet.

Jag vill åka på sommarutbyte till Mexiko, kan de tala engelska?

Ja och nej, det finns säkert de som talar engelska men kanske inte lika bra som svenskar. Du får vara beredd på att många saknar eller har dåliga kunskaper i engelska.