ROTARYS SOMMARUTBYTE - Familj till familj

Är du sugen på att göra ditt livs häftigaste sommarlov?

Rotarys Sommarutbyte - familj till familj, är något för dig som är utåtriktad, flexibel och nyfiken på din omvärld.

Du matchas ihop med en utbytesstudent i något av våra utbytesländer.

Ni bor lika länge hos varandras familjer, oftast 3-4 veckor på varje ställe.

Du får genom värdfamiljen uppleva en ny kultur, träffa nya vänner och träna språk.

Sommarutbytena är öppna för alla i åldern 15-18 år.

Det är inget krav på medlemskap i Rotary. Läs mer om Isabelles sommaräventyr i Tyskland sommaren 2022 och andra som varit veckovärdar på Instagram

Våga något nytt – sök till Rotarys Sommarutbyte!

sommarutbyte.jpg

+ Att åka med Rotary

Rotarys Sommarutbyte är ett korttidsutbyte som normalt sker under sommaren under perioden juni till augusti. Det är ett utbyte familj till familj. Enligt Rotary Internationals regelverk är utbytet tre plus tre veckor (det vill säga tre veckor i Sverige och tre veckor i annat land).

Erfarenhetsmässigt infaller perioden för utbytena efter midsommar och det innebär att deltagande i sommarutbyte normalt sett är oförenligt med sommarjobb.

rotarys-ungdom-karta.jpg

+ Länder du kan åka till

Nedan är de länder du kan byta med 2024. För frågor om länderna nedan kan du skriva till handläggaren för sommarutbyte Gunilla Marklund [k.gun.mark@gmail.com] Inom Europa**
Belgien • Frankrike • Italien • Nederländerna • Portugal • Schweiz • Spanien • Tjeckien • Tyskland • Österrike

** Utanför Europa**
Brasilien • Indien • Kanada • Mexiko • USA

Reseberättelse med Rotarys Sommarutbyte

axel-falk.jpg

"På försommaren kom en indisk kille till Sverige och spenderade en månad med mig, och vi gick i skolan tillsammans de två veckorna innan sommarlovet. Då försommaren i Sverige är väldigt händelserik, så fick han uppleva både det svenska studentfirande och midsommar. Sedan när jag skulle resa till Indien var jag inte särskilt nervös under flygresan till Bombay. Efter fyra timmars bilresa var vi äntligen framme i Salunkhe Vihar i Pune, där resten av familjen väntade på mig. Första veckan var väldigt främmande och jag hade hemlängtan, men när jag väl kom in i rutinerna i hemmet så började allt kännas bättre. Familjen var väldigt beskyddande och övervakande, så för en svensk kille på 16 år var det lite obekvämt, men nu i efterhand var det nyttigt att förstå hur annorlunda det kan vara i andra kulturer.

Jag började i skolan tillsammans med killen som hade bott med oss i Sverige. Han var två år äldre och studerade filmvetenskap, så jag fick gå i skolan med honom under hela mitt utbyte. Skolan var nog där jag hade som roligast, och där jag mådde som bäst. Tack vare att han gick filmvetenskap så såg jag på flertal indiska filmer, och fick en insikt i hur ofattbart stor den indiska filmindustrin var. Familjen tog med mig på många utflykter till olika intressanta och coola platser till exempel gamla fort och ruiner. De två sista dagarna fick jag även följa med föräldrarna till deras jobb, och se vad de gjorde om dagarna, vilket var kul. Trots att jag endast var i Indien i en månad, så lärde jag mig otroligt mycket. För mig var den kulturella inblicken det som påverkade mig mest, och fick mig att förstå hur mycket som faktiskt gömmer sig bakom den bild man har av en annan kultur."

Axel Falk, 16 år, i Indien