Anna's utbytesår i Australien

Jag har alltid älskat att resa, se nya platser och möta nya människor, men mest av allt har jag alltid tyckt om att testa gränser, mina egna gränser. Att åka bort ett helt år och att inte träffa sin familj eller sina vänner är inte lätt, men det var något som jag kände var ett bra sätt frö mig att växa och lära känna mig själv.

Rotary för mig har alltid varit ett självklart val. Min pappa var på sin tid i USA på utbyte med Rotary, och det var även min faster. Rotary är ett fantastiskt nätverk som finns över hela världen och det är faktiskt lite som att inneslutas i en internationell familj när man väljer att åka på Rotarys ungdomsutbyte. Som student får man sin värdklubb och sin sponsorklubb vilka ser till att allt fungerar under året, och anordnar träffar med andra utbytesstudenter från hela världen. Rotarianerna är fantastiska och tar med dig på nya äventyr och saker som du annars aldrig hade upplevt. Istället för att ha en värdfamilj, har man en hel klubb i ryggen som alla är intresserade av att visa dig sitt land och sina traditioner.

Under ett år bodde jag i den lilla ”byn” Orbost i syd-östra Australien, mitt emellan de stora städerna Sydney och Melbourne, ungefär 5-6 timmar åt vardera håll.

Resan dit

När jag skulle åka var jag faktiskt inte alls särskilt rädd eller nervös. Efter ett jobbigt första år på gymnasiet var det en lättnad att lämna mitt stressiga liv i Sverige för ett nytt liv någon annanstans, där jag kunde börja om och bara vara mig själv. Jag hann inte fundera så mycket på hur det skulle bli, eller om jag borde vara rädd. Jag var egentligen bara nervös en gång under hela året, och det var när jag efter nästan ett dygn i luften skulle träffa min första värdfamilj på Melbournes flygplats.

Familjerna

Under mitt år i Australien bodde jag i fyra värdfamiljer – fyra väldigt olika familjer. En av dem hade tre barn, två andra bestod av äldre par eller och den sista var en ensam dam. Att byta familj var en av de bästa sakerna under året. Missförstå mig rätt, jag älskade mina familjer, men scenombytet var bra! Att lära sig och anpassa sig till olika familjernas levnadsmönster var nyttigt frö en tjej som levt i en och samma familj hela sitt liv. Alla har sina egna rutiner och vanor. För vissa ska man absolut äta ägg varannan dag, medan det för andra är nutella som står på menyn. Olikheter som inte är stora men som gäller nästan allt man gör. Man lever olika och förståelsen för det var viktig för mig. Sedan måste jag säga att alla mina familjer var underbara på sina sätt. Det tog sig till mig och behandlade mig som en i familjen, man var inte en gäst utan en av dem. Jag saknar dem varje dag.

Studierna

Eftersom jag var 17, skulle fylla 18 under året, var jag så pass gammal att jag började andra halvan av andra året på high school. (Australiens skola följer den vanliga kalendern, jul-jul.), och fortsatte efter jul med sista året.

Hemma i Sverige pluggade jag natur-natur och ville därför på mitt år göra något helt annat. Därför valde jag så många ämnen som möjligt där jag kunde vara kreativ eller se naturen utomhus. Art Apreaciation, Studio Arts, music och Outdoor Education, var några av de kurser jag valde, perfekta för mig då jag ville lära känna nya intressanta människor och komma ut och se den världskända Australiensiska vildmarken (vilket jag verkligen fick också!) Jag hade min tvärflöjt med mig hemifrån och jag blev redan första veckan intagen i skolas orkester som hade övning 2 ggr i veckan. En av de roligaste erfarenheterna under hela året och det var i också orkestern jag fann mina närmaste vänner!

Det var en dröm att på morgonen sätta på sig sin blårutiga skoluniform och stiga sig på skolbussen tillsammans med alla de andra för att åka till skolan. Så här två år efteråt längtar jag fortfarande tillbaka.

Minnen

Vilket det bästa minnet från mitt utbytesår är- det är en jättesvår fråga! Den gången tre av mina kompisar och jag åkte ut i vildmarken (och jag menar verkligen vildmarken!) till den vackraste och vildaste plats man kunde tänka sig och paddlade runt i deras medhavde lilla kanot i en lite å med lianer svängande från träden, eller den stora resan runt Australien med alla underbara utbytesstudenter som alla blev mina bästa vänner, eller den gången min värdfamilj tog mig med på flygplanstur över Mellbourn… eller…. Det finns så många fina minnen, så många tankar och stunder som jag för alltid kommer att minnas. Jag kan inte nämna vad som var bäst, - för allt gjorde mitt år till vad det var- bästa året i mitt liv.

Att åka med Rotary

Att åka på utbytesår var det bästa beslutet jag tagit i mitt liv. Om man har chansen ska man absolut ta den! Jag har fått vänner för livet, vänner som jag fortfarande ringer och pratar med fler a gånger i veckan. Utbytesstudenterna har gett mig ett nätverk över hela världen, på alla världens kontinenter och jag kommer alltid att ha en del av mitt hjärta hos mina familjer i Australien.

Australien har gett mig så mycket, och året har förändrat mig för alltid. Utan Australien hade jag inte varit den person jag är idag, och jag hade inte tagit de besluten som jag tar nu. Australien och mina vänner och familjer där kommer för alltid att vara en del av mig och jag längtar tillbaka varje dag.

Rotarys Ungdomsutbyte