Elsa's utbytesår i Pennsylvania

Hej, jag heter Elsa Fastrup och var rotary utbytesstudent i östra Pennsylvania, USA. Mellan 2-3:an tog jag möjligheten att åka på utbytesår för jag ville så gärna ut i världen för att pröva nya saker samt lära mig mer om andra kulturer. Jag visste inte så mycket om vara utbytesstudent, mamma hade väll pratat om det när jag lyssna med bara ena örat. Det var inte förrän jag började läsa bloggar, maila med föregående utbytesstudenter som jag blev mer och mer intresserad. De var så pass att det spelade inte längre någon roll var jag hamnade så jag tog kontakt med Gunilla Marklund som var delaktig för rotary utbytesstudenterna i mitt distrikt och med hennes hjälp började jag min ansökning.

Jag började titta in mer i Rotary eftersom de var en av de mer rimligt pris men nu vet jag att Rotary är internationell ideell organisation som styrs av frivilliga människor som använder sin fritid till att båda gott i samhället och förutom hålla ett utbytesstudentprogram så har de minskat poliofall med 99% genom donationer och volontärer som vaccinerar människor! Rotary kändes bra för mig att jag visste att de som hade ansvar för mig gjorde detta frivilligt med intresse för att göra världen till en bättre plats. En annan sak som är väldigt bra med Rotary är att man gör saker med andra Rotary Utbytesstudenter. I mitt distrikt var vi 15 st från hela världen som träffades planerat en gång i månaden för att besöka stora städer och andra aktiviteter som skidor, klättring och så vidare Fast antal utflykter och aktiviteter varierar med distrikt och land. Vi utbytesstudenterna började även träffas utanför de möten som Rotary planerade med övernattningar, födelsedagsfester och så vidare De flesta bodde i olika städer men inom 1 timme biltur.

Min sista familj på graduation day, min bror och mamma saknas.

Jag hamnade i en liten stad som heter Nazareth, 1,5h från New York city och bodde i tre väldigt fina värdfamiljer. Alla med barn i min ålder och bodde både på landet, staden och bostadsområde. Trivdes hos alla familjerna och inte trodde jag att människor kunde vara så generösa och kärleksfulla till en främling som skulle bo hos dem gratis. Jag uppskattade verkligen att få bo i flera olika familjer för man får verkligen vad som verkligen ligger i kulturen och inte bara i familjen. Man behövde inte ett år för att bli nära varandra utan det svåra var hur man skulle träffa de tidigare familjerna utan att det skulle bli konstigt med den familjen man bodde hos men det gick bra.

Ett utbytesår handlar om att man studerar i ett annat land och jag var senior (sista årskursen) i Nazareth area highschool med kring 1500 elever. Det kan låta jobbigt att gå ett till år i skolan fast man reser för att upptäcka hur det är att bo i ett annat land och de bästa sättet att förstå är om man utsätter sig för det dem gör.  Jag fick välja alla mina kurser själv och Dessutom är amerikansk skola är väldigt rolig då de har fritids aktiviteter som en del av skolan. Jag spenderade hösten och vintern åt både fotboll och basket. Det jag lärde mig är att sport tas väldigt seriöst och på planen handlar det om att vinna för flesta tränare. Man träffas även som lag även utanför träningarna och har knytis middagar, övernattningar och på matchdagar klär man sig i samma färger för att bygga upp match andan. Om jag inte gick i skolan skulle jag inte uppleva homecoming, prom, graduation, träffa underbara lärare & vänner, de saknade bussresorna hem från vinst när vi sjöng högt med musiken, när vi inte fick prata i bussen på väg hem från förluster, eller när hela laget hoppade av glädje varje gång jag gjorde mål och så vidare Alla dessa små/stora skillnader som är en del av kulturen.

Alla utbytesår är unika för varje utbytesstudent. Eftersom alla får olika möjligheter dit vi kommer, möter olika människor och vi är olika själva. Tack vare mitt utbytesår så ska jag redan i höst åka till Slovakien och hälsa på min bästa kompis Miska som jag lärde känna i mitt distrikt ! Nu har jag ett andra hem, med familj och vänner i Pennsylvania men också runt om i världen, det är en erfarenhet och äventyr som jag är riktigt glad att jag gav mig in på! Ett utbytesår är inte bara ett år av ditt liv, det är ett liv i ett år.

Rotarys Ungdomsutbyte